Google+

Nové zásady pro poskytování dotací ulehčí práci radnici, příjemcům ale činnost zkomplikují

04. 02. 2016

HELENA GANICKÁ (SZ), zastupitelka MČ Praha 3

Když se v roce 2013 schvalovaly změny zásad pro poskytování grantů pro oblast kultury, výchovy a vzdělávání, sportu a životního prostředí, inicioval tehdejší místostarosta Matěj Stropnický anketu na webu městské části a diskuzi s osmdesáti zástupci a zástupkyněmi z řad příjemců. Ti označili za největší problém harmonogram. Výsledky grantového řízení se dozvídají až v březnu následujícího roku, to je z pohledu plánování celoroční činnosti příliš pozdě.

Z průzkumu také vyplynulo, že žadatelům vadí nepředvídatelnost grantových pravidel a vysoká administrativní zátěž opakující se každý rok. Uvítali by proto zavedení víceletých grantů. Naopak některé krátkodobé aktivity, reagující na aktuální dění, se nedají plánovat s ročním předstihem. Pro tyto případy příjemci naopak poptávali nastavení flexibilnějšího mechanismu.

Na základě těchto podnětů byl upraven harmonogram tak, že granty se schvalovaly již v prosinci, byly zavedeny dvouleté granty a také tzv. rychlé granty. Současná koalice se ale vrací ke starým pořádkům a v nově schválených Zásadách pro poskytování dotací z dotačního fondu MČ Praha 3 všechna výše zmíněná opatření ruší.

Změny, které 22. září koalice schválila na jednání zastupitelstva, se týkají především technického nastavení, které vyplývá z Novely rozpočtových pravidel územních rozpočtů, platné od 5. února 2015. Podle této novely musí být např. dopředu známo, do které oblasti půjde kolik peněz, nebo jaká je nejvyšší možná výše grantu. Úprava harmonogramu a rušení dvouletých a rychlých grantů ale s novelou rozpočtových pravidel přímo nesouvisejí. Co je tedy motivací pro jejich předložení?

To se snažili na jednání grantového výboru i na samotném zastupitelstvu neúspěšně vysvětlit místostarosta pro finance Materna a radní pro grantovou podporu Suková (oba TOP09).

Pokud jde o harmonogram, dá se pochopit, že letos se kvůli legislativním změnám dřívější vyhlášení nestihlo. To ale neznamená, že by k němu nemohlo dojít v příštích letech. V tomto duchu navrhli zástupci a zástupkyně ŽnS na výboru i na zastupitelstvu usnesení doporučující urychlení procesu a vyhlášení výsledků grantového řízení již v prosinci nebo nejpozději v lednu. Byli ovšem koalicí přehlasováni.

Co se týče rychlých grantů, ty se prý ruší proto, že dle nové legislativy podléhá schválení veškerých dotací zastupitelstvu. Dříve mohla granty do 50 000 Kč schvalovat rada, která se schází jednou měsíčně, zatímco zastupitelstvo jednou za čtvrt roku. Proč by se ale o rychlých grantech nemohlo rozhodovat čtyřikrát do roka na zastupitelstvu? Je to prý moc složité, musela by se nastavit nová pravidla.

A tak budou naléhavé projekty podporovány zcela nesystematicky, na základě  individuálních žádostí (dříve fond starostky). Ty mohou být nově podány kdykoliv, na cokoliv a nebudou procházet standardním hodnotícím procesem. Transparentnost takového rozhodování je vynechána zcela. Dvouleté granty se pak pro jistotu ruší zcela. Proč?  Protože je to tak pro radnici jednodušší.

Současnému vedení radnice, zdá se, chybí jasné vize a konkrétní cíle. Strategické dokumenty, včetně nedávno schválené Koncepce rozvoje spolupráce MČ Praha 3 s nestátními organizacemi jsou jen plné obecných a klišovitých frází. Stěží se lze ubránit dojmu, že koaliční zastupitelé a zastupitelsky provádí jen tupý management ‘v mezích zákona’, místo aby řešili reálné problémy občanů a občanek.